Akty prawne dla pracodawcy

Akty prawne dla pracodawców – Twoje obowiązki i prawa

Każdy pracodawca ma obowiązek przestrzegania określonych przepisów prawa pracy, które regulują relacje z pracownikami oraz zapewniają bezpieczeństwo i zgodność z prawem na każdym etapie zatrudnienia. 

Na tej stronie znajdziesz kluczowe informacje dotyczące aktualnych aktów prawnych, które wpływają na prowadzenie działalności gospodarczej oraz organizację pracy. Dowiedz się, jakie są Twoje prawa i obowiązki jako pracodawcy oraz jak dostosować firmę do zmieniających się przepisów.

OBOWIĄZUJĄCE AKTY PRAWNE

3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ z dnia 30 maja 1996r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych dla celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U.1996 Nr 69, poz. 332 z późn. zm. Dz. U. z 2001 r. Nr 37 poz. 451).

  • Podstawowy zakres profilaktycznych świadczeń zdrowotnych przysługujących pracownikom określa Kodeks pracy.
  • Badania profilaktyczne są– wstępne, okresowe i kontrolne.
  • Zakres i częstotliwość badań uwarunkowany jest czynnikami szkodliwymi lub uciążliwymi, występującymi na danym stanowisku pracy, na które narażony jest pracownik. Zakres badań może być poszerzony przez lekarza profilaktyka w przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia badanego pracownika. Lekarz może też w przypadkach uzasadnionych wyznaczyć krótszy termin kolejnego badania okresowego.
  • Badania profilaktyczne pracowników zawsze muszą być wykonywane w kontekście narażenia na konkretne czynniki szkodliwe lub uciążliwe występujące na stanowisku pracy badanego pracownika. Mają one za zadanie stwierdzenie u badanego braku przeciwwskazań lub też istnienia przeciwwskazań zdrowotnych do pracy na określonym stanowisku i w narażeniu na określone czynniki szkodliwe i uciążliwe.
  • Badanie profilaktyczne ma na celu ocenę, czy cechy fizyczne i psychiczne pracownika pozwalają mu wykonywać pracę w takich warunkach, jakie istnieją na konkretnym stanowisku pracy. Badanie profilaktyczne ma też dać odpowiedź, czy stan zdrowia badanego nie stanowi zagrożenia dla jego życia lub osób z nim współpracujących w kontekście warunków stwierdzonych na stanowisku pracy. Badania profilaktyczne mają zapobiegać rozwojowi chorób zawodowych oraz parazawodowych, a więc chronić pracownika przed szkodliwym wpływem środowiska pracy. Badania okresowe wykonywane są też dla oceny dynamiki zmian chorobowych, spowodowanych warunkami pracy, stwierdzonych podczas poprzedniego badania.

 

Zgodnie z działem X Kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany do:

  1. Informowania pracowników o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną pracą.
  2. Finansowania badań profilaktycznych pracowników i dopuszczania do pracy wyłącznie osoby posiadające aktualne orzeczenia lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku.
  3. Przeprowadzania na swój koszt badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia występujących na stanowisku pracy.
  4. Posiadania atestów zdrowotnych środowiska pracy tzw. charakterystyk stanowiska pracy.
  • Zgodnie z art. 12 ustawy o służbie medycyny pracy do obowiązku pracodawcy należy:
    • podpisanie umowy o pełnienie opieki profilaktycznej z podstawową jednostką medycyny pracy,
    • wystawienie skierowania, zawierającego pełną informację o czynnikach szkodliwych na stanowisku pracy danego pracownika wraz z aktualnymi wynikami ich pomiarów oraz dane o czynnikach uciążliwych.
    • pracodawca ma też obowiązek umożliwić lekarzowi przeprowadzenie okresowych wizytacji stanowiska pracy.

Umów sie na wizytę!

Rejestracja telefoniczna w godz. 12.00-13.00